10236
  ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
استعاره عنادیه
نویسنده: دکتر علیرضا مقامی کاشانی
   

مقوله ی استعاره در شعر و ادب و هنراز جهت تخیّل اختراعی همواره جایگاه ویژه ای داشته و نوآوری در آن از لوازم و ضروریات سخنوری شمرده می شده است. در باره ی اهمیت آن  چه زیبا گفته اند: 

سخن که نیست در او استعاره نیست ملاحت           نمک ندارد شعری که استعاره ندارد

کتب بلاغی تقسیمات استعاره را از جهات مختلف مورد بحث قرار داده اند. از جمله تقسیم آن به مصرّحه و مکنیّه، مرشّحه و تخییلیّه، تبعیّه، وفاقیّه و عنادیّه  و... .  همه ی ناقدان و سخن سنجان همیشه و همه جا به اصل بدعت هنری در استعاره  – و اساساً در هنر – باور داشته اند. از این زمره برخی کتب بلاغی انگلیسی استعاره ی بی روح یا مُرده (=dead metaphor) را مطرح می کنند که اصطلاحی به جا جلوه می کند.

 

 

 


برای دریافت کل متن کلیک کنید

 

 

©2020 HozehHonari. All Rights Reserved